Studie tips + inspiratie en motivatie

 

Pathon (1)
Bron 1/2/3/4

Nu de examens er straks weer aankomen, dacht ik dat het misschien wel handig zou zijn om jullie wat studie tips en inspiratie te geven om door te blijven gaan. Sommigen hebben misschien nog niet examens, net zoals ik, maar willen nog wel even de laatste loodjes geven om door te gaan naar het volgende jaar. Klik op lees verder!

Op school

1. Goed opletten – Geloof mij, als je goed oplet in de lessen scheelt dat zo veel werk thuis! En zeg nou zelf, school is er om iets te leren, en thuis is er om leuke dingen te doen, dus waarom zou je het omdraaien? En natuurlijk maak ik ook lol in de les, en daar is helemaal niks mis mee, maar als je de lessen alleen maar op je mobiel zit en niet oplet, moet je alles thuis doen, en daar zit je natuurlijk ook niet op te wachten!

2. Maak aantekeningen – Neem een notitieboekje standaard mee naar school (het liefst met tabbladen zodat je de vakken kunt indelen) en maak aantekeningen. Ook dit scheelt je heel veel werk. Als je dingen opschrijft, onthoud je het namelijk ook veel beter dan wanneer je er alleen maar luistert. En bedenk: als ik dit nu doe, kan ik thuis mijn tijd aan leuke dingen besteden.

3. Vragen – Zeg het als je iets niet snapt! En natuurlijk hoef je dat niet luidkeels door de klas te schreeuwen, maar loop gewoon naar je docent toe en vraag het. Desnoods na de les. Ze vinden het alleen maar goed van je, zo zien ze dat je gemotiveerd bent en het graag wilt snappen.

Thuis

1. Ruim je bureau op – Dit zorgt voor zoveel meer rust! Stop alles weer terug op z’n plek waar het hoort en leg alleen je lesboeken, schriften en etui op je bureau.

Bron
Bron

2. Maak een to-do lijstje – To do lijstjes zijn voor mij echt heel belangrijk als ik veel werk moet doen die dag. Zelf heb ik er een van de HEMA met lijntjes en een rondje ervoor, zodat je het kan aftekenen.  Ik vind het zelf heel fijn werken, want hierdoor wil ik gewoon alles aftekenen zodat ik daarna leuke dingen kan doen.

3. Schakel apparatuur uit – Ik denk dat dit echt het grootste probleem is voor mij: social media. Als ik mijn iPad naast mij heb liggen, of laptop kan ik gewoon niet werken! Dan denk ik altijd: ”ohja, even dat checken.. en dat moet ook nog gebeuren..” Ik kan gewoon geen rust hebben als er apparatuur op mijn bureau ligt. Leg het aan de kant, op een andere plek, of nog beter: schakel het uit. Zo krijg je ook geen meldingen binnen en kom je niet in de verleiding.

4. Neem iets lekker mee naar je kamer – Neem een lekker drankje, ik kies graag voor een grote kop thee, maar je kan ook een smoothie zelf maken, of maak wat warme chocolademelk. Neem er wat lekkers erbij: zoals chocolade, koekjes, of snoep. Als je graag voor een gezondere keuze gaat: maak wat fruit klaar, neem wat nootjes zoals amandelen, walnoten, pecannoten, of een muesli-reep bijvoorbeeld. Dit is allemaal ”brainfood”, dus goed voor je hersenen!

Bron
Bron

5. Neem pauze’s – Niemand kan goed leren zonder pauze’s als je veel te doen hebt. Spreek bijv. met jezelf af dat je om het kwartier even 5 minuutjes rust houd. Ga dan iets ontspannends doen, zoals een serie kijken, filmpjes op YouTube, of lees een boek. Doe in ieder geval iets wat even niet met school te maken heeft. Hierdoor hebben je hersenen even pauze en kunnen ze daarna er weer goed tegenaan!

6. Goede plek – Zorg voor een goede werkplek. Dit sluit een beetje aan op tip 1, maar als je kamer een rommel is, en alleen je bureau keurig op orde, werkt dat natuurlijk ook niet fijn. Ga bijvoorbeeld op zolder zitten, waar je niet veel afleiding hebt. Zelf hebben wij een studeerkamer op zolder, en daar staat midden in de kamer een bureau. Ik heb daar niet veel dingen die me interesseren, dus veel afleiding heb ik daar niet. Daar kan in me goed concentreren en focussen op mijn werk.

Bron
Bron

7. Stel prioriteiten – Bedenk voor jezelf wat er het belangrijkste en snelste moet gebeuren. Moet je bijvoorbeeld morgen iets inleveren, en overmorgen een opdracht af hebben? Ga dan eerst dat afmaken voor morgen, en daarna dat van overmorgen. Redelijk simpel als je het zo bedenkt, maar zelf houd ik me er soms ook niet aan. Dit komt meestal doordat het gene wat later af moet zijn leuker is dan het gene wat eerder moet gebeuren.

8. Maak een planning – Dit lijkt een beetje op tip 2, maar een planning is heel anders dan een to-do lijstje. Meestal maak ik een planning alleen voor de toetsweek, dan heb ik een beetje een overzicht van wat ik allemaal moet doen.

Zo, dat waren alle tips die ik voor jullie heb, nu nog wat inspiratie en motivatie:

Bron
Bron
Bron
Bron
Bron
Bron
large (2)
Bron
Bron
Bron
Bron
Bron

Ik hoop dat jullie wat hebben gehad aan deze tips en een beetje zijn gemotiveerd, succes zou ik zeggen!

Liefs,

Karlijn ❤

10 gedachtes over “Studie tips + inspiratie en motivatie

Geef een reactie

